Jordemoder-ting

Er det (virkelig) nødvendigt, at forberede sig til en fødsel?

resized_new_doc_2017-06-07_1

Flere har i tidens løb spurgt mig, om jeg (virkelig) mener at det er ‘nødvendigt’, at investere i fødselsforberedelse, når nu man står og skal føde inden for en ni måneders tid. Mange synes nemlig at det er lidt ambivalent, at kaste 2-3000 kroner efter fødselsforberedelse, når man egentlig hellere vil bruge pengene på flødeskumskager eller babytøj. Men hvis jeg skal være sådan helt ærlig? Så vil jeg i den grad mene, at de penge man betaler til fødselsforberedelse er billigt sluppet. Jeg oplever i hvert fald helt personligt, at de kvinder jeg har født med og som har gået til fødselsforberedelse, har haft en hel anden tilgang til fødslen. Det skal ikke forstås som om, at kvinder der IKKE har gået til fødselsforberedelse, ikke sparker røv! For det gør de!! Jeg mener dog bare at det er ret tydeligt, at de kvinder der har gået til fødselsforberedelse, har en masse værktøjer med sig til fødslen, som i den grad hjælper dem i deres fødselsarbejde. Værktøj de har fået opbygget sammen med deres partner via fødselsforberedelse.

Jeg har altid anbefalet mine bedste veninder, at gå til fødselsforberedelse. Og har faktisk aldrig hørt nogle fortryde, at de har været afsted. Jeg kan som jordemoder sagtens vejlede kvinder, til en tryg og rolig fødsel – også selvom de ikke har gået til fødselsforberedelse. Det er jo dét vi kan os jordemødre. Men jeg gad godt at jeg kunne have øvet vejrtrækningerne med kvinderne, INDEN veerne for alvor satte i gang og talt med kvinderne INDEN veerne, om hvilke stillinger der ville lette arbejdet og talt med partneren INDEN fødslen om, hvordan han eller hun bedst ville kunne støtte den fødende. Det kan være lidt svært (dog ikke umuligt!), når bølgerne går højt på fødestuen. Det gør jo ikke noget at være et skridt foran, vel?

Det er vel på en måde som at løbe et marathon, uden at have lavet noget løbetræning inden. Det er aldrig skidt at forberede sig!

Der findes tonsvis af fødselsforberedelse der ude. Jeg må ærligt sige, at jeg er aller mest fan af den type fødselsforberedelse, der er iværksat af jordemødre, fordi de ved mere om, hvad der sker bag døren til fødestuen. Der er masser af fødselsforberedelse der ude, som tilbydes af ikke-jordemødre. De der underviser eller er ejer af firmaet, har måske kun været med til egne fødsler og har derfor en ret begrænset viden om, hvad der rent faktisk foregår på en fødestue. Og min erfaring med de der har gået til den slags fødselsforberedelse (ingen nævnt, ingen glemt 😉 ) er, at de ofte er meget fejlinformeret omkring den praksis og de anbefalinger der er på føde-området. Derfor vil jeg altid anbefale at få fødselsforberedelse hos jordemødre. Det er jo ikke meningen at man skal frygte at komme på en fødestue vel? Det er vel snarere meningen, at man skal glæde sig til at blive mødt af en jordemoder.

Det fødselsforberedelse som jeg er aller mest begejstret for, er den fødselsforberedelse der er hos Mamaprofylax. – Som I garanteret har hørt om, da Mamaprofylax er ved at etablere sig som nogle af de helt hårde drenge på markedet. Eller kvinder er de jo – nærmere betegnet jordemødre 😉 Ud over at udruste kvinderne med konkrete smertelindrende teknikker, så er det aller fedeste ved Mamaprofylax (i min optik), at partneren er i høj fokus. Jeg har efterhånden haft en del fødsler, hvor kvinden og partner har gået til Mamaprofylax fødselsforberedelse. Og partneren er virkelig PÅ! Ikke bange for at hjælpe, træde til, støtte kvinden i vejrtrækningen og bruge de teknikker til smertelindring, som han har lært på kurset.

DÉT synes jeg er fedt. De er sgu på de mænd 🙂 Og det er heller ikke alle kurser der tilbyder, at manden deltager. Hvilket jeg ikke helt kan forstå…for det er jo også en stor begivenhed for ham. Ik’?

Mamaprofylax har åbnet op for tilmeldinger i Århus også (ud over Frederiksberg hvor de også huserer). Så hvis du står og skal føde, eller kender nogle der gør, så smid lige det her indlæg i deres retning!

I øvrigt er det gratis at deltage i deres temadag om smertelindring. Se mere HER.

Nå, det var bare lige et fif fra mig!

Og igen: Fødende kvinder og deres seje fødekroppe er super seje!! Og jeg tror ikke, at det nødvendigvis er fødselsforberedelse der afgør, om man får en god fødsel eller ej. Men det kan aldrig skade at være forberedt!

Har du gået til fødselsforberedelse? Hvis ja, følte du at du fik nogle gode råd? Eller gad du godt at du havde gået til noget fødselsforberedelse? Og pssst…hvis du står og skal føde, så husk lige at det ikke hedder at FLÆKKE 😉 Det har jeg skrevet mere om HER. Og hvis du bare har lyst til at (gen-)læse lidt om mine fødsler, så kig med HER.

You Might Also Like

21 Kommentarer

  • Reply
    Maiken
    15. juni 2017 at 22:12

    Jeg tog et kursus hos Smertefri fødsel. Det er sikkert et af de koncepter, du skælder lidt ud på 😉 Men det virkede super for mig. Det gjorde stadig pisse ondt at føde, men jeg mistede aldrig kontrollen og styrede det meste selv. Men jeg glæder mig da til at prøve noget andet næste gang 😁

    • Reply
      Lillemor
      16. juni 2017 at 6:34

      “Skælder ud” synes jeg ikke jeg gør 🙂 Vejrtræknings teknikken hos smertefri fødsel er der ikke noget at sætte en finger på! Det virker! Jeg mener dog at vejrtrækningsgeknikken hos Mamaprofylax er mere varierende. Og vejrtrækningsteknik kan ikke stå alene. Hos Mamaprofylax lærer du meget mere om stillinger, rebozo og ikke mindst hvad partneren kan gøre! Men tror bestemt også at Smertefri Fødsel har mange glade kunder! Jeg ville bare ikke anbefale det frem for Mamaprofylax 😉

  • Reply
    Helle
    16. juni 2017 at 5:42

    Jeg tog også Smertefri Fødsel, og det var fantastisk 😍 Nu er der jo også jordemødre, der underviser i de teknikker og står inde for dem, men jeg tænkte faktisk selv, at det var en fordel, at det ikke var en jordemoder, der havde iværksat programmet. Fordi jordemødre har også nogle arbejdsgange de skal leve op til og det føles nemt ret “skemalagt” og klinisk at skulle føde. Jeg har fortalt om min fantastiske fødsel før herinde. Den var meget hurtig (3,5 time fra første ve), og selvom jeg fik fantastisk støtte af verdens sødeste jordemoder under pressefasen, blev jeg afvist med “du bliver sendt hjem igen”, “førstegangsfødende er mindst 12 timer om at føde”, “du er kun i starten af din fødsel” og “ingen er i så godt humør som dig, når de er i aktiv fødsel” under udvidelsesfasen. Først 45 min inden jeg havde født, blev jeg undersøgt. Og det, følte jeg, netop skyldes jordemoderens erfaring fra fødestuen. Hun satte mig i boks: “Førstegangsfødende. Hun føder ikke foreløbig”. Og netop derfor tror jeg, at der kan være en fordel i, at forberedelsen til fødslen ikke nødvendigvis hviler på erfaring fra fødestuen, men på forsking i smertehåndtering.

    • Reply
      Lillemor
      16. juni 2017 at 6:31

      Hej Helle! Hvilke arbejdsgange er det du tænker, at jordemødre skal leve op til? Hvem mon har fortalt dig det? Det synes jeg er meget interessant at vide, for jeg oplever ikke at der bliver slækket på den mere “økologiske” tikgang, blot fordi vi er jordemødre. Tværtimod faktisk! Vi vil gerne holde fast i det naturlige. Så faktisk vil jeg sige, at hvis en jordemoder tilråder én noget specifikt, der afviger fra det naturlige, så er det fordi hun VIRKELIG mener det 😉 Og vejrtrækningsteknikken hos smertefri fødsel, er der ikke noget at sætte en finger på. Jeg mener dog at den vejrtrækningsteknik der er hos Mamaprofylax er mere varierende. Der er flere niveauer hos Mamaprofylax, hvorimod Smertefri fødsel ikke kører med lige så mange niveauer, til de forskellige stadier i fødslen. Og det ER heller ikke normalt, at føde på 3,5 time fra første ve (om end det hænder!) 🙂 Så din krop har altså ikke læst bogen om fødsler, inden den gik i gang med ve arbejdet ha ha! Men dejligt at du havde en god fødsel! Kh Lillemor

      • Reply
        Helle
        16. juni 2017 at 7:57

        Der er ikke nogen, der har fortalt mig, det med arbejdsgangene. Det var min egen oplevelse. Misforstå mig ikke. Jeg er kæmpe fan af jordemødre og det arbejde, I gør. Jeg har kun mødt søde og dygtige jordemødre gennem hele mit forløb, men samtidig så var jeg nok også gravid på det værst tænkelige tidspunkt mht. ressourcer. Min offentlige fødselsforberedelse blev skåret væk, og mine jordemødrekonsultationer varede max 5 min pga. tidspres. På intet tidspunkt talte vi om mine tanker og ønsker til fødslen. Jeg følte mig som et samlebåndsobjekt pga. systemets begrænsninger (på det tidspunkt). Det er det, jeg mener med arbejdsgange. Nogle gange går der meget rutine i den, når ressourcerne er små, og i mit tilfælde følte jeg, at det blev for meget rutine. Og det ved jeg selvfølgelig, ikke er jordemødrenes skyld! Men jeg synes bare, det er ærgerligt at tale fødselsforberedelse “ned”, bare fordi det ikke er en jordemoder, der står for den. Smertefri Fødsel gjorde alverden til forskel for mig. Måske en jordemoder kunne have gjort det samme, men det var der bare ikke nogen, der gjorde, fordi forberedelsen var skåret væk.

        (Og må jeg lige endnu engang understrege, at jeg ELSKER jer jordemødre og er meget taknemmelig for jer og jeres arbejde. Det er systemet, jeg følte mig svigtet af under min graviditet. Ikke jer ❤️)

        • Reply
          Lillemor
          16. juni 2017 at 8:11

          Hej igen Helle! Vil lige understrege at jeg ikke taler andet fødselsforberedelse (herunder smertefri fødsel) ned! Smertefri fødsel har en god vejrtræknings teknik som kommer mange til gode! Men som jordemoder og ikke mindst som Lillemor 😉 har jeg nogle holdninger som jeg gerne deler ud af. Lad os sige at jeg vil betegne noget (unavngivet) fødselsforberedelse som godt. Så vil jeg blot betegne Mamaprofylax som dobbelt så godt. Og jeg hører dig bestemt ift at du er glad for jordemødre og det arbejde de gør 🙂 I virkeligheden er det jo politikerne du er ærgerlig over. For det er bestemt ikke jordemødrene der øbsker, at du kun får 5 minutter hos jordemoder. Så det er måske snarere politikernes arbejdsgange du mener, frem for jordemødrenes arbejdsgange? Når der er spidsbelastninger er vi i hvert fald også ærgerlige over, ikke at have tid til alle emner. Vi vil meget mete end at måle Blodtryk og hjertelyd 🙂 Så jeg tænker at der bare skal skelnes mellem fødselsforberedelse på hospitalet og så i privat regi. I privat regi vil jeg stadig anbefale fødselsforberedelse hos jordemødre om muligt. Og igen understrege at jeg ikke taler “ned” om det der er iværksat af ikke jordemødre. Det er blot det jeg vil anbefale! 🙂

          • Helle
            16. juni 2017 at 8:19

            Så misforstod jeg dig 😊 Undskyld for det.
            Ja, det er helt bestemt politikerne, jeg bebrejder. Men det var også lidt det jeg mente med at I skal leve op til de arbejdsgange. Altså at I arbejder under et forfærdeligt pres pga. de rammer, politikerne har sat for jeres arbejde.
            Men jeg hører dig mht. privat forberedelse, hvor der er tid nok. Så er det helt sikkert en hel anden oplevelse, man får til forberedelsen på hospitalet (eller mangel på samme i mit tilfælde 😉).
            Og tak, i øvrigt, fordi du er så god til at være sød og forstående i dine svar herinde. Man føler sig altid godt behandlet her i dit kommentarfelt, synes jeg 😊

          • Lillemor
            16. juni 2017 at 9:01

            Selvfølgelig Helle! Jeg er jo bare glad for, at nogle gider at deltage i debatten 🙂 Og når jeg sådan inviterer læserne “inden for” i Lillemors kommentarfelt, skal man jo føle sig velkommen 🙂 Og det lader jo i øvrigt også til, st vi er fuldstændig enige 🙂

  • Reply
    Emilie
    16. juni 2017 at 7:27

    Jeg elsker mamaprofylax! Gik til det inden jeg fødte min søn og det gav både mig og min mand gode værktøjer plus vi lærte, hvad man havde krav på som fødende 😊
    Men også de forskellige faser i fødslen.
    Min fødsel gik stærkt men vejrtræknings øvelserne derfra hjalp mig igennem det.
    Anbefaler altid mamaprofylax 😊 Tina var virkelig dygtig. Regner med at vi også skal til noget opfølgning når jeg skal være gravid igen – det er ALLE pengene værd ❤️

    • Reply
      Lillemor
      16. juni 2017 at 8:13

      Hej Emilie! Jeg er HELT enig. Både u at Mamaprofylax er fantastisk men også at Tina er fantastisk 🙂

  • Reply
    Linda
    16. juni 2017 at 8:29

    Jeg elskede mamaprofylax og ville ønske at jeg havde kendt til det under første graviditet! Vi gik til det med barn nr2 og det var en super oplevelse og fødslen blev især en helt anden oplevelse for min mand end første gang! Jordemoderen sagde bagefter at vi faktisk kunne have klaret hele fødslen selv frem til pressefasen. Som også var en langt bedre oplevelse end første gang i øvrigt! Så ja, anbefaler det også til alle gravide jeg kender, og ingen har endnu fortrudt de fulgte mit råd😊

  • Reply
    Camilla
    16. juni 2017 at 16:57

    Den eneste forberedelse vi havde, var det som man fik på Hvidovre ved min første fødsel. Det var 3 timer, med en garvet jordemor, som fortalte om fødsler. Vi sad nok 30 mennesker i lokalet.

    Jeg har haft to fantastiske fødeoplevelser, så det kan sagtens klares uden diverse teknikker. Og det skal lige siges, at den første kom ud som stjernekigger, så det var langt fra en normalfødsel..

    • Reply
      Lillemor
      17. juni 2017 at 6:49

      Ja, det kan SAGTENS klares uden fødselsforberedelse i privat regi! Det er nok forskelligt hvad man føler man har behov for af “udrustning” inden fødslen. Jeg har dog aldrig hørt nogle sige, at de har fortrudt fødselsforberedelse 🙂

  • Reply
    Marie
    16. juni 2017 at 22:16

    Jeg gik på APA første gang. Det var ganske ok. Fint med vejrtrækning og stillinger, men det var tydeligt, at det ikke var jordemødre, der underviste. I ved jo (heldigvis 😉), mere om den gravide krop og om fødslens forløb. Jeg havde en udmærket fødsel alligevel, gik fjorten dage over tid, fik taget vandet og fødte syv timer efter. Dejlig jordemoder der gerne ville have mig væk fra rygliggende stilling, men jeg var bare så overvældet over, at smerten kom så pludseligt og nærmest uden pauser, så snart vandet var taget, så jeg lå altså bare mest på ryggen. Til gengæld så jeg ham komme ud i et spejl – fandeme vildt. Anden gang Mamaprofylax med Tina. Det var genialt. Jeg var nærmest overforberedt. Var også til rebozomassage. Hjemmefødsel med kar og afdækning i vinkel. Fødslen tog lige lidt over to timer, jeg havde fuldstændig styr på det. Min mand var rolig. Jeg fødte på et lille stykke afdækning på sofaen. Jordemoderen nåede lige op af trappen, undersøgte mig og sagde værsgo at presse. Så var vores datter født. 11 minutter efter jordemoderen var fremme. Det eneste jeg undrede mig over bagefter, var, hvorfor de ikke sendte en jordemoder tidligere. Jeg ringede og sagde, at jeg havde veer med tre-fire minutters mellemrum, og jeg var jo andengangsfødende. Men de mente, at jeg skulle vente og ringe igen. En time efter ringede jeg med pressetrang. Nå men det er sådan set ligegyldigt. Begge mine fødsler var gode. At jeg var så rolig anden gang skyldtes helt sikkert Mamaprofylax – i kombination med min kropslige erfaring fra første fødsel tænker jeg.

    • Reply
      Lillemor
      17. juni 2017 at 6:55

      Hvor er det dejligt at høre Marie, at du havde en god oplevelse!! APA er rigtig gode til vejrtrækning og stillinger. Helt sikkert. Og Mamaprofylax kender du jo min holdning til 🙂 Det er aldrig rart at blive “afvist” over telefonen. Os jordemødre vurderer ofte fødslens progression over telefonen efter nogle “standarder” i sammenhæng med hvordan kvinden lyder og i hvor lang tid fædslen har varet. Nogle gange viser det sig dog, at kvindekroppen ikke gar læst bogen om fødsler 🙂 Og det hele går liiiige lidt hurtigere end forventet!! Men din fødsel lyder fantastisk!

      • Reply
        Marie
        17. juni 2017 at 8:01

        I situationen føltes det faktisk ikke som en afvisning, da jeg faktisk heller ikke helt selv troede, at jeg var så langt i forløbet. Men bagefter har jeg tænkt, at det jo var en planlagt hjemmefødsel, og selvom veerne ikke var helt regelmæssige, gik det ok hurtigt første gang og der var allerede rimelig kort tid mellem veerne alligevel. Men jeg tager gerne en hjemmefødsel mere, hvis vi skal have en treer (ser lige tiden an, den yngste er kun fem måneder 😅). God weekend – hvis du har en uden vagter. Og tillykke med nyt job.

  • Reply
    Louise
    16. juni 2017 at 23:27

    Jeg har ikke prøvet mamaprofylax, men giver det gerne et skud ved min næste fødsel. Dog er jeg meget taknemlig for Smertefri Fødsel – jeg ved ikke, hvad jeg skulle have gjort uden (men helt ærligt, så er du nok noget mere inde i, hvilken slags forberedelse, der er “dobbelt så god”😅) Ville bare lige skrive, at SF (ikke partiet) også underviser i stillinger (min teenagehjerne kan næsten ikke rumme det), inddrager fødselshjælperen og visualisering samt afspænding mm. Jeg synes i hvert fald, at det er meget mere end “blot” vejrtrækning ☺️

    • Reply
      Lillemor
      17. juni 2017 at 6:58

      SF 😉 er MEGET mere end vejrtrækning! Og jeg oplever bestemt at de der har gået til Smertefri Fødsel har gode forløb. Min mening er jo også blot subjektiv og når jeg bliver spurgt af læsere/veninder anbefaler jeg Mamaprofylax. Fordi jeg synes de kan dét mere!

  • Reply
    Julie
    17. juni 2017 at 23:38

    Lidt off topic og med fare for at lyde megadum…så har jeg tænkt på,om der egentlig findes mandlige jordemødre? Jeg er ikke stødt på en eneste mandlig jordemoder (jordefar?) under nogle af mine tre fødsler – og jeg er heller ikke sikker på,jeg ville have været begejstret! Jeg har lige med nød og næppe kunne overskue at have min egen medbragte mand på fødestuen, men en mand, der skulle kloge sig på min fødsel? Ellers tak! Men jordefædre… findes de overhovedet? Har du mødt nogen?

  • Reply
    Nelly
    20. juni 2017 at 14:21

    Hej Tina! Jeg læser også din blog 😉 :p Og jeg har taget netop det indlæg til mig. Så nu har jeg kigget på Mamaprofylax, og jeg er måske lige sent ude (uge 30), men ALT er optaget! Har du andre anbefalinger? Håber du har det godt 🙂

  • Reply
    Rie
    29. juni 2017 at 20:14

    Jeg gik hos Mamaprofylax for snart 5 år siden – de bedste penge jeg nogensinde har brugt! Fødte på 8 timer (hvoraf halvanden time var presseveer fordi min allerede dengang stædige unge insisterede på at have hånden oppe ved kinden) og kun med ‘bistik’ som smertelindring. Har nok også gode gener mht at føde men var virkelig glad for alle værktøjer jeg og manden havde lært.

Svar